streda 22. júla 2015

Konverzačné variácie

Stála som na zastávke a čakala na autobus. Čas som si krátila prepočítavaním zvyšných jednodolároviek v peňaženke. Hlavu som mala sklopenú, no periférne som vnímala, ako ma míňa niekto na bicykli; niekto, kto naraz spomalil. Tvárila som sa čoraz koncentrovanejšie, nechcelo sa mi rozprávať.

-          Hej! Ako sa máš?
Oslovil ma mladý veselý černoch subtílnej postavy.
-          Dobre a ty?
-          Dobre! Nebojíš sa?
-          Čoho?
-          Rozprávať sa len tak s cudzincami.
-          Prečo by som sa mala báť? Robím to predsa každý deň.
Výsluch pokračoval.
-          Odkiaľ si?
-          Zo Slovenska. A ty?
Spýtala som sa z úprimného záujmu, mal síce bezchybnú angličtinu, no postrádal americký akcent.
-          Z Kene. Vieš, kde to je?
-          Jasné, že hej. Okrem toho funguje u nás doma taká kresťanská aktivitka, keď decká chodia po domoch, spievajú koledy a výťažok ide do Kene na školy a tak.
-          Aha. A čo robíš tu?
-          Pracujem.
-          Iba cez leto?
-          Hej.
-          A páči sa ti tu?
Odpovedala som priamo.
-          Nie.
-          Nie?
-          OC je strašne povrchné miesto na život. No môžem potom cestovať, čo je super. Čo tu robíš ty?
-          Študujem.
-          V Marylande?
-          Nie, v Minnesote. Vieš, kde to je?
-          Jasné, že hej.

Už som si zvykla, že očakávania geografických znalostí sú tu výrazne poddimenzované. Deň predtým sa mi jeden týpek snažil vysvetliť, kde je Kanada.

-          Je tam zima. A sneží tam.
-          Prečo by chcel človek z Kene študovať práve v Minnesote?
-          Chcel som skúsiť niečo nové.
-          Myslím, že sa ti to definitívne podarilo!
V súzvuku s naším smiechom som začula prichádzajúci autobus.
-          Kde bývaš?
Ešte sa rýchlo spýtal.
-          Na severe. A preto idem na juh.
Zasmial sa.
-          Dúfam, že budeš mať pekné leto, aj keď sa ti tu nepáči.
-          Ale jasné, že hej!

Kým sa zatvorili dvere, stihla som mu zaželať pekný deň.

...

Je pravda, že mi na Amerike, ó, a zvlášť na Ocean City, prekáža nespočet vecí. No táto krajina si ma získala práve ľahkosťou a jednoduchosťou, akou sa tu dajú otvoriť rôzne konverzačné linky, pričom sa človek dostane k rôznym viac či menej zaujímavým príbehom a ľuďom, ktorí spestria krátkym rozhovorom deň, bez väčšej námahy. Niekedy pritom nemusí ani zdvihnúť hlavu. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára